familie-svm-naar-florida.reismee.nl

St-Petersburg

Na een heerlijke 3daagse strandvakantie, zijn we terug onderweg. Deze keer naar de stad St-Petersburg. Deze stad ligt op een schiereiland in de golf van Mexico. In de skyline zagen we een aantal wolkenkrabbers, maar eens we op onze bestemming waren, hadden we daar geen last van. Alle straten hier zijn zoals je dat ziet op tv, rechte grote banen met winkels en restaurant langs, beetje A12 gevoel ?. In de kleinere zijstraten zie je kleine huisjes met 1 verdiep, in hout, in verschillende kleuren, net zoals in de films.

Tijdens onze rit naar hier zijn we gestopt op Sanibel, een eiland met de mooiste stranden ( lees wit, rustig, kabbelende warme helderblauwe zee) Het eiland staat ook gekend om zijn mooie schelpen die er in veelvoud aanspoelen. We zijn uiteraard wat schelpen gaan zoeken, maar de hitte was verschrikkelijk: 35°c maar het voelde wel meer dan 40 ?. We hebben toch een aantal mooie schelpen om mee te nemen naar België.

Het nationale park op t eiland hebben we dan ook op zijn amerikaans bezocht: met de auto van wandelpad naar wandelpad ? De ranger gaf ons gelijk, we moeten gebruik maken van de airco op dagen als deze. We kregen een flyer mee welke vogels we konden spotten en we hebben er een paar gevonden ?. De kids vonden het leuk om ze te schrappen op het lijstje en te zoeken naar de naam. De springende vissen waren ook leuk om te spotten, de kids hun fantasie ging op hol: dit zijn vissen die denken dat ze een dolfijn zijn en een show mogen maken voor ons ?

Vandaag in St-Petersburg hebben we een seabird sanctuary bezocht. Hier verzorgen ze gewonde dieren tot ze sterk genoeg zijn om terug in de natuur te leven. Sommige zijn zo gewond, dat ze er verblijven. Ze geraken vooral gewond door visdraad of vishaken die in de zee blijven liggen. Bij een pelikaan kon je goed zien dat zijn vleugel gewond was, echt zielig om te zien. Er zaten ook een aantal uilen en Loanne had er vragen over. Zo kwamen we te weten dat zij allemaal gewond zijn aan hun vleugel en dus nooit meer in de natuur zouden overleven, zij verblijven dus altijd daar. Sommige waren er al 6 jaar. 1 kleine uil had maar 1 oog, die mocht ook blijven logeren. Dit initiatief werd vooral door vrijwilligers gebracht, ze vroegen geen inkom maar een donatie was welkom. Dit kon je geven door het sponsoren van een bepaald dier. Loanne heeft gekozen voor de uil Grace en Jitte voor Rufous ( bij gebrek aan apen, koos ze ook voor een uil ?) Loanne was heel blij met dit goede doel!

Nadien nog even langs de winkeltjes gestopt, iets gegeten in Hooters en uiteraard even gaan zwemmen. Deze verfrissing op t einde van de dag is echt nodig!

Tante Lutti

Wauw al een toffe reis totnogtoe. Genieten maar!